Ans en Willy Veneklaas naar Nieuw Zeeland (deel 6)

Plaats gevonden op:
dinsdag, 28 januari, 2014
Uitzetter(s):
Willy Veneklaas

Vrijdag 17 januari 2014. 15 Km. winderig eerst bewolkt later zon en bloedheet, Waipu – Waipu.
Naast de dagelijkse ochtend- en avondrituelen vandaag de hele dag lekker aan het strand gelegen. Na de toch wel vermoeiende motorreis van de afgelopen weken is het best lekker om een dag niets te doen.

Zaterdag 18 januari 2014. 141 Km. Prachtig weer Bergachtig, hoofdzakelijk highway 1. Waipu -  Auckland.
Vandaag is het de laatste dag op de motor. Omdat we alle tijd hebben doen we rustig met het ochtendritueel. Dan op weg naar Auckland, nog even tol betalen voor de heen- en terugweg want dat moest nog gebeuren. Maar,  we hebben de tijd dus nemen we die ook ruim voor peuken en koffie. Het is slechts uitstel van executie, want de Garmin brengt ons keurig voor de deur van het hotel. Iets aan de vroege kant maar we kunnen direct door naar onze kamer die we ook nog gratis geüpgrated krijgen. Prima kamer, nieuw hotel hartje centrum dichtbij zowat alles. We gooien de koffers leeg op bed en dan ga ik alleen met de afgeslankte Suuz naar de andere kant van de stad. Na enig zoeken, het verhuurbedrijf zit aan de achterkant met slechts een klein bordje aan de weg,  kom ik volgetankt op het eindadres. Op de deur een briefje met “Hi Willy, when you arrive please call 1234567890 and we will be here in 10 min”. OK, dan ga ik alvast de navigatie en videosteun demonteren. Net als ik klaar ben komt Bill aanrijden. Korte inspectie van de motor, goed bevonden, gezellig gebabbeld over onze reis en dan duw ik onder dankzegging de Suuz naar binnen. Het zit erop. Totaal 5384 Km samen opgetrokken en nu moet ik hem achterlaten.  Bedankt V Ström! Onze bagage die vanaf Christchurch naar Auckland verzonden werd is keurig aangekomen. Alleen moet ik daar wel mee terug naar het hotel. Bill geeft me een lift naar het busstation en daar vind ik snel de goede lijn. De bus is zowaar gratis vandaag i.v.m. de overlast van het opbouwen van het Iron Man parcours. Ik had er geen last van. Vanaf het busstation in het centrum is het nog zo’n 20 minuten lopen naar het hotel, maar het is wel bloedheet en ik heb mijn motorkleren nog aan. Afzien dus. In het hotel gauw douchen en zomerse kleren aan en dan naar buiten. We drinken eerst wat op de behouden aankomst op ons einddoel. We doen wat kleine boodschapjes en eten wat. Dan kunnen alle motorkleren, helmen en wat al niet meer in één koffer die voor Holten niet weer open hoeft. Moe maar gruwelijk voldaan vallen we in slaap.

Zondag 19 januari 2014. Auckland. De hele dag prachtig weer.
Vandaag hebben we een hele dag om Auckland te bezichtigen. We beginnen met de Sky Tower die bij ons hotel aan de overkant staat. Vanaf 221 mtr hoogte heb je hier een fantastisch uitzicht over de stad en wijde omgeving. Ook kun je goed zien hoe het skydiven vanaf de toren er uit ziet. Na de toren eerst koffie en dan stappen we op de Hop on –hop off bus die ons een reis door de hele stad met al haar bezienswaardigheden geeft. We stappen op een aantal plaatsen uit om ons iets verder te kunnen verdiepen waarbij het Auckland transport museum wel de mooiste stop is. Vanaf hier nemen we de laatste bus terug naar het hotel met de onderlinge afspraak dat we de laatste dag van ons verblijf naar het Auckland museum zullen gaan. Na een biertje in de kroeg en een verfrissende douche maken we ons op voor het etentje met Lucy. Voor de ingang van het hotel wachten we haar op en het weerzien is hartstikke fijn. Gelukkig kunnen Ans en Lucy het ook goed met elkaar vinden. Lucy heeft een restaurant gevonden in één van de oudste stenen gebouwen van Auckland wat zich staande heeft weten te houden tussen al de moderne wolkenkrabbers. In deze prachtige herberg is het goed toeven en het eten is prima. Bedankt Lucy, zonder jou hadden we dit nooit gevonden. Na het eten nemen we afscheid van Lucy en wandelen terug richting hotel. Maar eest nog even naar de Sky Tower want op vertoon van je dagkaartje kun je ’s avonds  voor 2 dollar nog een keer naar boven. Zeer de moeite waard, Auckland bij nacht is ook fantastisch mooi. Een mooie afsluiting van een mooie dag.

Maandag 20 januari 2014. Auckland. Vandaag alweer prachtig weer.
Onze laatste volle dag in Nieuw Zeeland. We gaan lopend het centrum in richting het oude Ferry Building. Onderweg kruisen we het parcours van de Auckland Iron Man een halve triatlon die zich vandaag  hier afspeelt. Niets dan respect voor de atleten! Bij het Ferry Building aangekomen kijken we wat naar de aankomende en vertrekkende ferry’s die op en neer varen naar de vele eilanden hier in de baai. Het is te vergelijken met een busstation in een grote stad. Na een echte Nieuw Zeelandse bratwurst mit sauerkraut kunnen we weer een wandeling aan. We zwalken verder door de stad en kopen wat souvenirs voor het thuisfront. De dag vliegt voorbij. Op de terugweg blijven we een poos hangen bij de Sky Tower om het skydiven ook eens van onderen te bekijken alvorens naar het hotel te gaan. Hier brengen we onze laatste avond in alle rust door.

Dinsdag 21 januari 2014. Heet en winderig.
Vandaag vertrekken we uit Nieuw Zeeland dus beginnen we met onze spullen in te pakken. Na het uitgebreide ontbijt, alles moet op, brengen we onze bagage naar de locker room waar het de hele dag kan blijven staan. Zoals gezegd gaan we vandaag naar het Auckland museum. We nemen de stadsbus die ons na een half uur op een halve kilometer van het museum afzet. Het museum ligt boven op een berg zonder enige vorm van beschutting. Het waait hier dan ook flink. Binnen is het windstil en voor een museum erg druk. Dat is niet zo vreemd, het museum is immens groot en heeft een prachtige collectie over het ontstaan van Nieuw Zeeland en met name heel veel over de Maori geschiedenis in het land. We kijken onze ogen uit en vestigen samen een nieuw persoonlijk record door maar liefst 6 uur achtereen in hetzelfde museum door te brengen. Dit slechts onderbroken door een korte lunch- en rookpauze. Tegen vieren pakken we de stadsbus weer terug naar de stad. Eerst gaan we nog van een uitgebreid galgenmaal genieten in een Iers restaurant met een eigen brouwerij welke direct achter de bar is gelegen. Mooi en ook nog lekker. Dan gaan we naar het hotel om onze bagage op te pikken. We nemen de pendelbus naar het vliegveld, nog een laatste paar biertjes van de laatste dollars, inchecken en keurig op tijd verlaten we Nieuw Zeeland. Hopelijk tot een volgende keer, het was geweldig!