23e Klassiekerrace op Koningsdag

Plaats gevonden op: 
maandag, 27 april, 2015

Het was weer genieten geblazen op en rond de Beusebergring. Tijdens de voorbereidingen van onze 23e Klassiekerrace op Koningsdag waren de weersvoorspellingen nou niet bepaald om ‘over naar huis te schrijven’. Maar de bekende Enterse uitspraak “vake bi’j te bange” was ook dit maal weer van toepassing. Daar waar het zondags tijdens de parade naar het centrum van Holten, nog miezerde was het maandagmorgen, Koningsdag, al vroeg een zonnige aanblik. Op wat stapelwolken na bleef het de gehele dag droog en was het prima toeven rond de ‘Beusebergring’.

De parade bracht niet helemaal wat we er graag van hadden gezien n.l. volle terrassen rond de Smidsbelt, maar niet te min was het toch wel een geslaagd gebeuren. Onder aanvoering van burgemeester Arco Hofland met zijn historische militaire Jeep, ging een flinke groep deelnemers richting Holten. Verkeersregelaars zorgden er voor dat alles in veilige banen werd geleid. Diverse rijders werden met hun motoren op het podium gevraagd en door ‘spreekstalmeester’ Ronald Vingerhoed, uitgebreid aan het publiek voorgesteld.

Tekstvak: Het blijft genieten zo’n start. Het machtige geluid en de heerlijke geurenMet vereende krachten was in de dagen voorafgaand aan het evenement het circuit in perfecte staat gebracht. Met de nodige dranghekken, luchtbalgen, strobalen en stootkussens werden alle obstakels afgeschermd en voor het publiek zo veilig mogelijke plekken gecreëerd; veiligheid voor alles! In verband met de verwachte regen werden de strobalen pas s ’morgens geplaatst.  En nadat met het nodige commentaar en enig passen en meten, de chiqane’s (altijd weer een punt van discussie) er in waren gelegd, konden de trainingen beginnen. Deze verliepen bijzonder vlot, ondanks de meest volle klassen.

Door dit vlotte verloop was er voldoende tijd voor de pauze om de aanwezige elektro motoren van Safe Motoren uit Zelhem en twee elektro auto,s een demo te laten rijden. Apart; geen geluid en toch best wel snel, met name de Tesla liet de banden geregeld gieren! Ook in de tweede pauze werd nogmaals een demo gegeven.

Tekstvak: Er was weer van alles te zien op en rond het circuit	Na de pauze was het dan de beurt aan de klassieke racemotoren. Met veel geluid, sommigen noemen het lawaai anderen muziek, het is maar waar je van houd. Maar het was wel genieten geblazen, zowel voor het publiek als natuurlijk ook voor de deelnemers. Op een paar kleine schuivertjes na verliep alles vlekkeloos en mede daardoor kon de wedstrijdleider om vijf uur voor de laatste keer de finishvlag hanteren. Na afloop en zelfs weken later werd er nog wel gediscussieerd over onze chiqane’s en dan in het bijzonder over de daarvoor geplaatste blauwe vlaggen die aangeven dat er hier niet ingehaald mag worden. Niet alle ‘zondaars’ worden gestraft en dat is dan weer aanleiding tot de nodige commentaren. Het is met name het grote snelheidsverschil van de deelnemers wat tot deze problemen leid. En snelheid is in wezen niet van wezenlijk belang, de regelmaat zorgt voor de overwinning, maar breng dat sommige coureurs maar eens aan het verstand. Onze deelnemende clubleden, Gerrit Agterkamp ( 50 cc Kreidler) en Karel van Dijk (250 cc NSU) gelukten het niet om op het podium te komen, maar genoten hadden ze wel en dat is natuurlijk ook heel belangrijk.

Maar niet alleen op het circuit viel veel moois te aanschouwen, ook rond ’t Stuurhuus was veel moois verzameld. Onze clubleden hadden weer een hele verzameling klassieke auto’s en motoren tentoongesteld en de MAC-bromfiets afdeling had in de schuur haar ‘brommercafé  ingericht. Ook onze gasten uit de regio waren weer aanwezig met hun prachtige motoren, met in het bijzonder natuurlijk de MV’s en de Mϋnch . Hopelijk kunnen we deze motoren ook nog weer eens voor een demo het circuit op bezig zien (en horen), alles hangt in deze af van de verzekerings mogelijkheden.

Ook veel bekijks was er voor de zescilinder motoren van Six Center Motoren uit Nieuwleusen  en met name als er zo nu en dan eentje gestart werd, wat een machtig geluid!

De motormarkt was er zoals gebruikelijk ook weer bij, niet zo uitgebreid maar wel gezellig, waarbij soms toch ook nog zaken gedaan werden.

Al met al kunnen we terug zien op een geslaagd evenement waarbij de publieke belangstelling toch weer wat groter was dan vorig jaar en daar waren we best content mee en uiteraard ook onze penningmeester.

Voor volgend jaar staat het evenement dan ook al weer op de kalender; 27 april 2016,        24e Klassieke Motorenrace te Holten!

    Tot volgend jaar!                                           Waar of niet waar………….

Als onderstaand verhaal waar is dan loopt er sinds Koningsdag een konijn minder in de Beuseberg. We hebben het niet zelf gezien maar uit doorgaans betrouwbare bron vernomen. Ook navraag bij de  Jagersvereniging uit de Beuseberg leverde geen bewijs op, maar het verhaal wil dat een deelnemer aan de Klassieker Motorenrace tijdens de training een konijn heeft overreden.  De zoektocht na de training heeft na verluid inderdaad het bewuste konijn opgeleverd, dood! Goed voor de barbecue was het commentaar.

Back to Top