Restauratie Saab 96.

Plaats gevonden op: 
maandag, 16 februari, 2015

Restauratie Saab 96.
Even voorstellen:
Dick Egberts, lid van MAC "de Holterberg" afd. Klassieke Automobielen.
Mijn grootste hobby is het restaureren van auto's, met name Saab in diverse modellen.
Maar het model type 96 heeft de voorkeur.
Vlak voor mijn vroegpensioen heb ik mij voorgenomen om mijn liefde voor de oldtimers in praktijk te brengen en kocht een Saab 96 .
Het bleek meteen een opdracht te worden voor onze dochter. Het was haar wens om de Saab als trouwauto te gebruiken.
Het restaureren van oldtimers is een uitdaging, waarbij velen zich aangesproken voelen.
Het sleutelen en demonteren van de auto, de romantiek en enthousiasme om te beginnen kennen dan geen grenzen.
Zo is het met mij gegaan, proberen alles zelf te doen denk je dan.
Mijn technische loopbaan in de machinebouw kon ik natuurlijk goed gebruiken maar een auto restaureren is toch heel anders.
Plan van aanpak is noodzakelijk, totaal restauratie of
gedeelten. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de staat van de auto.
De Saab was in erbarmelijke staat. Veel roest op vele plaatsen, dus vele uren aan de carrosserie. De motor, een Ford 1500 v4, was in redelijke staat, door de vorige eigenaar goed onderhouden.
Keuze van aanpak voor ons totaal body-off dat houdt in alles eruit en eraf tot dat de auto helemaal kaal is.
Veel foto's maken tijdens het demonteren is zeer belangrijk en labels met opschrift
De delen sorteren en opslaan in zo mogelijk doorzichtige kratten.
Dan komt er een punt waar je een beslissing moet nemen voor de carrosserie. Of stralen voor het lassen of daarna. Dit is een kostenplaats die er niet om liegt.
In ons geval moest er zoveel laswerk aan de Saab gedaan worden, dat ik zonder stralen ben begonnen. Met de gedachte, als ik hiermee klaar ben heb ik het ergste wel gehad.
De aanschaf van een lasapparaat om dit zelf te kunnen doen was dus een noodzaak.
Vele stukken plaat van verschillende diktes zijn pasgemaakt, gebogen en gelast waarbij de auto voor het gemak op de zijkant werd gezet.
Toen na ongeveer een jaar lang, in de vrije tijd, aan deze Saab alleen het laswerk nog maar klaar was vond ik dit een mijlpaal in de restauratie.
Vanuit een dal, waar ik wel tien keer wilde stoppen en de roestbak bij het oudijzer wilde gooien, was het koetswerk van de Saab 96 weer supergaaf om met goede moed verder te gaan.
De wielophanging en achteras vallen ondermeer tot de te stralen delen wat ook meteen in een epoxy-primer wordt gespoten.
Onderdelen, zoals remmen, stuurkogels, rubberbussen en remleidingen, altijd nieuwe delen gebruiken.
De motor controleren op conditie, kleppen stellen, kompressie opmeten. Gebruik goede pakkingen.
De carburator is een gevoelig onderdeel net als de ontsteking. De revisiesets van veel merken zijn in de handel verkrijgbaar.
Veel onderdelen zijn via clubs ook verkrijgbaar, maar het internet als zoekmachine werd door ons regelmatig gebruikt.
Grote kostenplaats is altijd het spuitwerk van de auto voordat de opbouw weer kan beginnen.
Ik ben van mening dat het zelf doen zeer dapper is. Maar de goede spuiter met de vakkennis en cabine geeft meer kwaliteit aan het eindresultaat van een restauratie, waar vele uren bloed zweet en tranen in zijn opgegaan.
Het mooiste werk is de wederopbouw van alle onderdelen, die met moeite soms mooier dan nieuw gemonteerd worden.
Het elektrische gedeelte van een oldtimer is een gedeelte op zich, wat meestal een kabelboom inhoud die door de gehele auto loopt.
Het beste is deze in het begin samen met het complete dashboard te controleren op gebreken.
Ik had het geluk dat bij de saab alles in goede staat verkeerde.
Zonder een schema wat in de werkplaatsboeken van Saab vermeld staat had ik het niet voor elkaar gekregen.
Dus voordat je begint met de auto eerst de werkboeken erbij verzamelen.
Vaak zijn handleidingen voldoende, waarin veel beschreven staat. Zoals de beroemde Piet Olieslager boekjes die van vele merken te koop zijn.
Dus is studeren een groot onderdeel van het restaureren van een auto.
Als de motor weer op zijn plek is getakeld kunnen de meeste onderdelen weer volgen.
De steekassen weer gekoppeld met de wielen, de verwarming met slangen, de startmotor en dynamo, de verdere elektra, zekeringkastje. Ook koppeling en de remmen.
Dan komt veelal het weer starten van de motor wat zeer spannend is. Of alles goed is gedaan.
De verdere afwerking van al die delen die de auto tot een compleet geheel maken gaat heel veel tijd in beslag nemen.
Bekleding en chroomdelen, zoals bumpers, zijn delen die de geldbeurs behoorlijk aanspreken.
De waarde van een oldtimer is zeer divers.
De emotie waarde is veel belangrijker, omdat er met hart en ziel aan gewerkt is. En aan het eind van al die uren de beloning vaak niet in geld is uit te drukken..
Het rijden in een oldtimer is rijden met plezier en kan alleen nog meerwaarde krijgen door samen met leden van een club leuke tochten te rijden. Dit hebben wij gedaan door in Holten lid te worden van een fantastisch gezellige club de MAC "de Holterberg" Klassieke Automobielen, zo hebben we al vele leuke toertochten beleefd.
Bijzonder aan onze club is de mooie mix van allerlei merken auto's, maar het belangrijkste vinden wij het plezier dat we met elkaar beleven.
Het bezit van een echte oldtimer kan ook met leeftijd te maken hebben.
Toch hoop ik dat jongeren ook deze beleving met ons willen delen en plezier
hebben in het rijden met oldtimers.

Back to Top