Erwincross + Contactklasse

Plaats gevonden op: 
zondag, 12 april, 2015

Zondag 12 april is de eerste Erwincross van 2015 gereden. Deze was in eerste instantie gepland op 29 maart maar door de natte omstandigheden 2 weken verzet.  Het verzetten bleek de juiste keuze want we hadden schitterend weer, een goede baan en veel publiek.

Zondagochtend waren de eerste rijders al vroeg op het terrein aanwezig terwijl de organisatie nog druk bezig was de laatste voorbereidingen te treffen. Uiteindelijk waren er bijna 80 deelnemers in de verschillende klassen. Ongeveer 40 crossers en ongeveer 40 contactklasse rijders. Daarnaast hadden we weer 5 enthousiaste jongens met brommers gevonden om het publiek in de pauzes op de kleine crossbaan te vermaken.

Nadat alle auto’s goedgekeurd waren konden we om exact 12.30 uur de eerste manche starten. De snelheid lag vanaf het begin hoog  en er werd hard gestreden om de posities op de baan. Na de heren in de crossklasse was het tijd voor de lichte contactklasse. In deze klasse gaat het om de meest spectaculaire rijder en niet om de eindklassering. De lichte klasse houdt in dat hier lichtere auto’s voor gebruikt worden. Deze klasse liet zien dat ook hier hoge snelheden gehaald konden worden en daarnaast werden er diverse tikken uitgedeeld. Tijdens het afslepen van de auto’s en het schuiven van de baan werden de brommers hun baan opgestuurd. Dit was zeer vermakelijk voor het publiek. Luc van Hattem had speciaal voor deze wedstrijd zijn 65cc motor uit de schuur gehaald. Danny Jansen en Janco van de Vosse lieten zien dat ze niet bang waren om met de quads over de springbult te gaan. Ook Jur van Coeverden en Han Oolbekkink deden hun uiterste best de hoogste snelheid uit de brommers te persen.  

Toen de baan er weer als een biljartlaken bij lag en de brommercoureurs al wat vermoeidheid begonnen te vertonen hebben we de dames en veteranen samen laten starten. Helaas waren er niet genoeg dames en veteranen om 2 eigen manches te vullen, maar de dames lieten zien zich de kaas niet van het brood te laten eten door de ervaren veteranen. De strijd was mooi om te zien en de posities werden mooi verdeeld. Hierna was het tijd voor de zware contactklasse. In deze klasse rijden voornamelijk grotere en zwaardere auto’s. Een gedeelte van de heren was duidelijk niet van plan de finish te halen want al in de eerste bocht werd het een grote chaos. Enkele auto’s bleef hier vast staan terwijl een aantal anderen in de bocht voor het publiek de volgende opstopping veroorzaakten. Hier werden de nodige klappen uitgedeeld. Tijdens het afslepen van deze klasse leek het erop dat we diverse auto’s niet weer terug op de baan zouden zien omdat deze ze er geen wiel meer recht onder hadden. Deze heren dachten hier blijkbaar anders over want de auto’s waren de baan nog niet af of ze waren alweer aan het sleutelen.

De overige series verliepen door het mooie weer en de goede zin van rijders en afslepers vrij vlot, waarna de jury de namen van de finalisten in de crossklasse bekend konden maken. De finale bij de heren ging over 10 ronden en was een wedstrijd met hoge snelheid. De Audi quattro van Paul Steenhuis nam al in de eerste bocht de leiding en hij gaf deze niet meer uit handen. In de laatste ronden werd het voor de koppositie nog even spannend omdat er een behoorlijke rookpluim achter de Audi te zien was.

Na de finales in de crossklasse was het tijd voor de afvalrace van de contactklasse. Hieraan mochten alle nog rijdende auto’s meedoen van zowel de lichte als zware contactklasse. Er kwamen ongeveer 20 auto’s aan de start. De bedoeling was de afvalrace door te laten gaan tot er 1 auto over was maar dit kwam niet zo uit omdat diverse rijders hun auto nog voor meerdere wedstrijden dit jaar willen gebruiken.

 

Uitslagen:

Heren:

1: nr. 169: Paul Steenhuis

2: nr. 22: Freddy Gerritsen Mulkes

3: nr. 35: Arnold Holtslag

Dames:

1:  nr. 158: Lisette Bloebaum

2: nr. 35: Joan Zwoferink

3: nr. 50: Ilona Konkelaar

Veteranen:

1: nr. 46: Harry Menkhorst

2: nr. 22: Dennis Masselink

3: nr. 31: Berthil Meijer

 

Winnaar contactklasse nr. 90: Sander Bloo

Back to Top