Reis naar Schotland

Plaats gevonden op: 
maandag, 22 mei, 2017

Meerdaagse rit Schotland 20-28 mei (deel 1)

Zaterdag 20 mei, er is al vroeg bedrijvigheid bij ‘t Stuurhuus. 15 auto’s en 29 clubleden staan klaar voor de resi naar Schotland. Alle bestuurders nemen een dik boekwerk met routes en kaarten en een routeschildje in ontvangst. En dan om 9.00 uur is het het tijd voor vertrek. Sommigen vinden dat te vroeg, omdat we pas om 16.00 uur bij de boot verwacht worden, maar de organisatie wel er een relaxt tochtje van maken, waar tijd is voor pech èn een zonnig terrasje. Er moet immers een boot gehaald worden. Later blijkt dat een verstandige keuze als Jan en Jennie, ondanks hun zorgvuldige voorbereiding, tot 2x serieus pech krijgen. In Zwolle blijkt de nieuwe elektronische ontsteking de geest gegeven te hebben en later onder Hoorn een bijna kabelbreuk het starten onmogelijk te maken.

Daardoor werd veel tijd verloren. Om 17.00 uur, nog net op tijd, konden ze de boot Princess Seaways van DFDS Ferry’s oprijden. De reis naar Schotland kon beginnen!

Aan boord konden we genieten van een perfect buffet dineren waren er diverse shows om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Dankzij een rustige Noordzee kon iedereen de slaap daarna goed vatten.

Zondag 21 mei begon al op tijd, 7.30 ontbijt en 9.15 ontschepen, door de douane even denken aan het linkse verkeer en daarna verzamelen voor de reis naar Glenrothes.

Op een paar avonturiers na beginnen we gezamelijk aan de reis, maar al gauw valt de groep uit elkaar. Ieder rijdt op zijn eigen tempo naar het Noorden, zoveel mogelijk de route volgend uit de lijvige routebeschrijving. Het is leuk dat je dan elkaar iedere keer weer even ziet en dan weer een hele tijd niet. Al puzzelend/navigerend over provinciale wegen en door dorpjes en kleine steden bereiken we aan het eind van de middag onze eindbestemming Balgeddie House Hotel in Glenrothes. Voor iedereen is de reis technisch probleemloos verlopen, maar helaas bleek de routebeschrijving uit Garmin Basecamp de deelnemers soms voor grote raadsels te plaatsen.

Balgeddie House Hotel is gevestigd in een mooi Engels landhuis. We voelden ons gelijk thuis en na inkwartiering werd de bar (vol met Scotch Whisky en Beer) met terras onze uitvalsbasis. Het avondeten kon van de menukaart gekozen worden. Onder andere Scotch Steak Pie with patatoes & vegetables stonden op het menu. Iedereen was enthousiast over de het begin van de reis, benieuwd naar wat nog komen ging…….

Maandag 22 mei begon met een uitstekend ontbijt, naar wens geserveerd als een Scottisch Breakfast met alle toeters en bellen (beans, sausages, backed eggs with ham) of gewoon een gekookt eitje, alles lekker vers! Na een goede ondergrond is er een korte briefing met een uitleg over de rit en hoe de routebeschrijving te lezen……..

Vandaag rijden we de kortste route van de week met een lengte van 156km. Globaal een rondje “schiereiland” ten noorden van Edinburgh. We rijden in zuidelijke richting langs de kust naar St. Andrews. Onderweg een bezoekje aan een whisky stokerij Kings Barns voor ja, een kopje koffie! Daarna door naar St. Andrews met zijn prachtig gelegen ruines van de beroemde kathedraal. Het bezoek wordt afgerond met een perfecte fish & chips, gebakken door oma in een frietkot. Ook mogen we Harry, de zojuist gevangen krab, nog even bewonderen voor hij in de soep gaat zwemmen. Daarna door naar Dundee en Perth. We rijden door een licht glooiend landschap met hagen met mooie doorkijkjes. Onderweg passeren we de bekende plaats Kings Neuk, die toch veel kleiner is dan gedacht. Bijna terug in het hotel blijkt Jan Lichtenberg en Herman Wanschers met hun Delorean in het zicht van de haven te zijn gestrand, met lange files als gevolg. Jan wordt wordt met vereende krachten en de Cadillac van Jan Roelofs afgesleept naar het hotel. Later op de avond blijkt de bezinepomp kapot, maar ten gevolge waarvan zou later blijken…….De dag wordt afgesloten met een uitstekend diner en biertjes in de bar. Morgen gaan we de langste rit rijden met een lengte van 335km. Er is ook een doorsteek als alternatief. De route is dan slechts 250km.

 

Meerdaagse rit Schotland 20-28 mei (deel 2)

Dinsdag 23 mei is een prima dag om een lange rit te rijden. De roze route.

Voor oldtimer begrippen is een rit van 330km een behoorlijk eind. Tijdens het uitzetten hebben we ons dat ook beseft en daarom ook een alternatief (weg binnendoor) mogelijk gemaakt met een lengte van 250km. Ook een heel eind over de kronkelige wegen in Schotland, maar ja je houdt van autorijden of niet…...Gelukkig behoorden de deelnemers tot de eerste categorie.

De route van vandaag gaat in noord-westelijke richting en rondt in de korte uitvoering 1 en in de lange 3 Lakes (Loch in het schots). In het eerste deel loopt de route over een smal, zeer steil stuk. Zaak is daar te blijven rijden en niet te stoppen om van de mooie uitzichten te genieten, want dan brandt je koppeling er uit. Gelukkig bereikt iedereen zonder problemen tegen de middag het eerste Loch, Loch Tay. Daar pauzeren de meesten aan de oever. Na het ronden van Loch Tay moet een keuze gemaakt worden voor het volgen van de lange route of toch maar de korte variant te nemen. De meerderheid kiest voor de korte variant, maar een groep van 4 auto’s kan er niet genoeg van krijgen en pakken ook Loch Rannoch en Loch Tummel mee. Onderweg kan genoten worden van het prachtige Schotse hoogland met zijn mooie kleuren groen, de schaapskuddes en de authentieke dorpjes. De wegen zijn goed onderhouden en slingeren prachtig tussen meidoornhagen, afgewisseld met stenen muurtjes. Geregeld een bruggetje over uit lang vervlogen tijden, vaak maar 1 voertuig breed. Vaak zie je door de steile op en afrit niet wie er van de andere kant komt…….vooral met een auto met de lengte en breedte van een Cadillac Eldorado Biaritz soms een hachelijke onderneming. Maar gelukkig heeft Jan Roelofs een groot rijbewijs en rijdt hij graag groot.…..Na een lange reis bereikt (bijna) iedereen zonder grote problemen weer het hotel. Helaas begeeft de Delorean van Jan Lichtenberg het in het zicht van de haven. Hij wordt naar het hotel gesleept, waar later blijkt dat er problemen zijn in de brandstof toevoer. Er wordt die avond nog druk gesleuteld en bier gedronken.

Woensdag 24 mei wordt een dag zonder rit met de oldtimer. We laten ons vandaag rijden in taxibusjes naar………. Edinburgh.

Edinburgh is sinds 1437 de hoofdstad van Schotland en sinds 1999 weer de zetel van het Schots parlement. Het kent een roerig verleden, werd een aantal keren platgebrand, maar herrees keer op keer. Wij gaan de historische stad en natuurlijk Edinburgh Castle bezoeken. Het kasteel, gebouwd op een rots torent hoog boven de stad uit en is een bezoek, alleen al om het uitzicht, meer dan waard. Het kasteel wordt bewaakt door de Scottish gard, die ivm met de aanslag in Manchester 2 dagen ervoor, zijn uitgerust met machinegeweren.

We verkennen de stad, terrasje hier, terrasje daar, laten ons de schotse biertjes en whisky’s goed smaken en doen wat inkopen in schotse stijl. Door het prachtige weer is de stad levendig, veel mensen op straat, muziek en dans. De dag vliegt voorbij en helaas onze reis ook!

Donderdag 25 mei rijden we de groene route. Het is prachtig weer en op het programma staat een bezoek aan Loch Katrine en een tocht op het stoomschip Sir Walter Scott. Ruim 10 jaar geleden hebben we dit meer en het schip ook bezocht en daaraan bewaren we goede herinneringen.

Loch Katrine is een diep meer gelegen in de schotse hooglanden en maakt deel uit van Nationaal Park Loch Lomond en de Trossachs. De omgeving en de rit er naar toe zijn prachtig. Het is windstil weer en de meren met hun spiegelgladde oppervlak liggen er betoverend bij.

Jan Lichtenberg en Herman Wanschers rijden vandaag ook weer mee. Hun Delorean hebben ze weer aan de praat gekregen. Ze hebben de woensdag gebruikt voor vervanging van de oude benzinepomp door een ingevlogen exemplaar en het schoonmaken van de benzine tank. De tank zat vol met rubber pakking en slang deeltjes en dit had het bezinefilter verstopt en de pomp vernield.

Helaas kwam de Delorean kort voor Lake Katrine weer in de problemen door hetzelfde euvel. Omdat de oorzaak nu bekend was kon gericht gewerkt worden, alleen was het een zeer vervelende en langdurige klus, die pas ver in de middag geklaard was.

Inmiddels had de rest van het gezelschap Lake Katrine bereikt en konden de kaartjes voor de Sir Walter Scott in ontvangst genomen worden.

Het stoomschip werd in 1900 op het meer in gebruik genomen. Tot 2007 werd ze op kolen gestookt, daarna deed de moderne tijd zijn intrede en werd ze bio-diesel gestookt. De stoommachine bleef en deed onvermoeibaar en geluidloos (op de stoomfluit na!) zijn werk.

Na een relaxed rondje op het 13 kilometer lange en 1 kilometer brede meer reden we verder naar Falkirk om daar het Falkirk Wheel te bewonderen. Inmiddels hadden Jan en Herman met de Delorean zich ook weer bij het gezelschap gevoegd. Het Falkirk Wheel is een ingenieuze scheepslift die (zonder sluizen) een hoogteverschil van 35 meter overbrugt.

Na ons van de feilloze werking overtuigd te hebben werd het tijd om weer naar Glenrothes, naar het Balgeddie House hotel, terug te rijden. ‘s Avonds organiseerde de barman van het hotel voor ons een whiskey proefavond. Veel whisky’s kwamen langs: de Lowslands, de Highlands, de Speisides en de Islands. Allemaal met minder of meer (Islands) rooksmaak van de turf waarmee ze gestookt waren. Er waren whisky’s bij die je zelfs je ergste vijand niet liet drinken, maar gelukkig waren er ook die onze goedkeuring konden wegdragen.

Diana hield een complete beoordeling bij op Whatsapp die varieerde van “zacht maar toch 40%” tot “zoenen met een asbak”.  

De glaasjes waren klein, maar het waren er veel. Het kostte ons geen moeite de avond in opperbeste stemming af te sluiten

 

Back to Top