Verslag van de WAF reis 2023.
Plaats gevonden op:
dinsdag, 20 juni, 2023
De Voorbereiding.
Ieder jaar is het weer een avond brainstormen met de WAF mannen om een nieuwe
bestemming te vinden voor ons jaarlijks reisje.
Ook dit jaar zijn we er een avond voor gaan zitten, en ondanks dat het besluit al snel
genomen was hebben we de avond wel volgemaakt.
WvBP had op internet een leuke route gezien langs de grenzen van zuid Duitsland. De route
op zich zou minimaal 8 dagen in beslag nemen. Samen met 2 dagen voor heen- en terugreis
werd dat iets te gortig geacht door de aanwezige WAFfers. 8 Dagen werd als maximum
gesteld. Dus was er werk aan de winkel voor Wim. Dat is geen straf voor Wim want zijn
grootste hobby is de organisatie van dit soort reizen inclusief routes boekingen en wat er
verder zoal nodig is.
Wim heeft besloten dat het Zwarte Woud wel af kon vallen omdat we daar in mei al naar toe
gaan met de midweektoer en we er 2 jaar geleden met de WAF Coronatoer ook al 6 dagen
hebben gestuurd. Na wat verdere kleine aanpassingen komt er een route van 8 dagen uit de
bus.
Na enig heen en weer appen besluiten we dat we van 20 tot en met 27 juni zullen gaan. We
zullen met 5 man op pad gaan te weten Anton, Henk, Bertus, Wim en Willy. Onze
werkpaarden zijn 4 BMW’s en 1 Triumph.
Dag 1; 20 juni, prachtig weer, uiteindelijk heet zelfs, 570 Km.
We verzamelen om 7 uur bij Bertus en Joke Leunk. Hier worden we ontvangen met een
royaal en lekker ontbijt. Om kwart voor acht vertrekken we onder een stralende zon. Via
diverse snelwegen met in het Ruhrgebied ook nog wat files raffelen we de eerste 350 Km af.
Dan begint het betere werk, nog ruim200 Km binnendoor over, zeker voor een
aanvoerroute, prachtige wegen. Keurig om 5 uur zitten we bij het hotel, Gasthof Zum Ross,
aan het eerste biertje. En die gaan er wel in want het werd uiteindelijk bloedheet deze dag.
We nemen er nog een paar om vervolgens wat te eten. Na het eten is het gelukkig wat
afgekoeld en kunnen we op het terras nog wat napraten. Dat duurt niet zo lang want er
barst een hevig onweer los. Dus gaan we maar weer naar binnen. Als we uiteindelijk het
mandje opzoeken blijkt dat onze kleren die op het balkon hingen te luchten ook nog iets van
de bui mee hebben gekregen. Da’s nou jammer.
Dag 2; 21 juni, droog half bewolkt, 340 Km.
Vroeg wakker, maar ja we lagen er ook vroeg in. Vandaag een echt prachtige route met hier
en daar zelfs pittige stuurwegen. Aan het eind van één van die mooie wegen komt er een
andere motorrijder bij ons met de vraag of we met z’n vieren of met z’n vijven waren. Ja, we
waren inderdaad met z’n vijven maar Bertus doet het wel vaker iets rustiger dan de rest. Het
werd ons niet duidelijk wat er mis was met Bertus. Met lood in de schoenen gaan we terug.
Na elke bocht verwacht je een verwrongen BMW met een hopelijk nog rondlopende Bertus
aan te treffen. Na enige tijd krijgt Anton een telefoontje van Bertus. Hij is alleen de weg
kwijt! Pffffff, wat een opluchting. Een half uurtje later zijn we gelukkig allemaal ongedeerd
weer met z’n vijven en kunnen we de reis afmaken. Dit gaat nog niet geheel zonder slag of
stoot. Anton heeft eerst een probleem met de navigatie waarna een oude kwaal zijn BMW
treft. Een storing in het gashendel waardoor hij nog slechts stationeer kan rijden. Stoppen,
van contact af weer opnieuw op contact en hij doet weer. Soms even, soms iets langer.
Vandaag 4X deze storing, dat kan dus nog mooi worden de komende dagen. Na al deze
hindernissen zijn we gedwongen de route iets in te korten Alleen op deze manier kunnen we
op tijd bij Gasthof Krone zijn om nog wat tijd over te hebben voor een behouden aankomst
biertje. Gasthof Krone is een prachtig en smaakvol gerenoveerd hotelletje waar het goed
vertoeven is. Met name de hoeveelheid en de presentatie van het ontbijt liet ons de ogen uit
de kassen rollen. Bij vertrek krijgen we ieder nog een flesje steenkoud water mee.
Gastvrijheid ten top!
Dag 3; 22 juni, mooi (heet) weer,327 Km.
Vandaag gaan we eerst een stuk door stedelijk gebied met veel verkeer, veel stoplichten en
veel flitskasten. Dat laatste was vroeger in Duitsland niet zo’n probleem omdat ze er alleen
van de voorkant flitsten. Daar kon je rustig breeduit lachend doorheen. Tegenwoordig wordt
je vaak van voren en van achteren geflitst, dus dan weer een achteruitgang voor de
motorrijder. Hierna lekker getoerd, maar lang niet zo mooi als de dag van gisteren. Het was
ons van te voren door Wim al verteld maar toch…. De BMW van Toon heeft ook vandaag
weer kuren. Uiteindelijk hebben we een koude reset uitgevoerd en dat leek te helpen.
Overnachten doen we in Friedrichshafen in een appartement genaamd Gute Laune. Een
appartement heeft noch bar, noch kastelein. Dus wordt Henk direct op pad gestuurd om bier
te halen voor nu en voor vanavond laat. We gaan eten op de boulevard, bezoeken nog een
paar kroegen en gaan dan naar het appartement om het restant bier op te maken.
Dag 4; 23 juni, bewolkt soms een spatje regen, 340 Km.
Na de eerste 3 dagen overwegend in zuidelijke richting te hebben gereden gaat het de
komende 2 dagen oostelijk. Maar niet zonder eerst te ontbijten bij een bakker in de buurt
van het appartement. Vandaag een prachtige route met werkelijk van alles wat. Van kleine
pasjes met smalle wegen tot mooie brede en snelle bochtige stukken. Zwitserland hebben
we alleen van een afstand kunnen zien, maar de Duits- Oostenrijkse grens passeren we
meerdere keren. Ook met de BMW van Toon lijkt het zowaar goed te gaan. Digitaal? Koude
Reset! Altijd Goed! (zegt deze digibeet) Uiteindelijk komen we mooi op tijd in Litzldorf, een
klein gat, bij Landwirtschaft Höss aan. Een prima locatie waar het geserveerde vlees van
eigen vee komt. We hoeven niet lang na te denken bij het zien van de kaart; 5 X Rib Eye
Steak! Smullen maar.
Dag 5; 24 juni, half bewolkt maar droog, 327 Km.
Vanaf nu zijn we alweer aan het aftellen. Maar als het glas halfleeg is, is het ook halfvol. Dus
kunnen we nog 4 dagen genieten. Vandaag alweer een mooie route waarbij we diverse
keren de Donau en de Duits- Oostenrijkse grens kruisen. Onderweg ook nog een klein
particulier weggetje waarvoor tol betaald moet worden. Toon heeft niks door en scheurt
door de openstaande tolpoort. Tolbaas in paniek! Gelukkig kunnen we hem snel
geruststellen doordat Bertus toch voor 5 man betaald. Toon wordt echter al gauw gestraft
voor zijn “misdaad” , en wel door zijn eigen BMW die weer in storing gaat. Zoals gezegd;
weer een mooie route die ons o.a. langs Passau, Lindau en de Chiemsee leidt. De dag eindigt
bij Gasthof Dreiländereck waar de Tsjechische, Duitse en Oostenrijkse grens bij elkaar
komen. Ook hier is het weer goed vertoeven.
Dag 6; 25 juni, Warm en heet weer, 335 Km.
Na twee dagen in Oostelijke richting te hebben gereden gaat het kompas vandaag op Noord
West. We rijden vandaag door het Bayerische Wald langs de Tsjechische grens. Aan de
andere kant van de grens heet dit het Boheemse Woud. Dat betekend dat er bij elke kruising
rechtsaf een onuitspreekbare naam en "Praag" staat aan gegeven. Prachtige wegen met,
buiten de vele motoren om, heel weinig verkeer. De kilometers vliegen er werkelijk door. Dit
ook al omdat Toon's BMW gewoon de hele dag lekker doorloopt. Al om 4 uur komen we aan
bij ons overnachtingsadres Hotel Gruener Baum waar we ons de extra tijd omzetten in een
extra biertje voor en na het lekkere eten.
Dag 7; 26 juni, Bloedheet, 342 Km.
“s Morgens bij het vertrek is het gelijk al heet, en dat zal alleen maar erger worden vandaag.
Over prachtige, en aan het eind zelfs nog enkele pittige, wegen vliegen de kilometers onder
het rubber door. Vandaag voor het eerst ook enkele baustelles, die hadden we buiten de
autobahn op de eerste dag nog niet gehad deze week. Ook vandaag weer weinig verkeer dus
prachtige toeromstandigheden. Wel protesteert de BMW van Anton nog 4! keer deze dag.
Inruilen dat ding, weg er mee! Na zo’n hete dag smaken de biertjes natuurlijk uitermate
goed bij Landgasthof Deutsches Haus. Lekker gegeten en daarna naar bed voor de laatste
nacht van huis. Het zit er al bijna weer op.
Dag 8; 27 juni, Lekker motorweertje, 472 Km.
We zijn gisteren ten zuiden van het Sauerland aangekomen. Vandaag rijden we de eerste
270 kilometer door het Sauerland. Toch nog weer prachtige wegen waarop het eerst nog
lekker rustig is. Dat wordt later wel anders. We komen op de omleidingsroute van de
Sauerlandautobahn die helemaal afgesloten is. Dus druk, druk, druk met heel veel
vrachtwagens en stoplichten. Dat schiet niet echt op, maar we hebben geen keus want er is
geen alternatief. Net onder Dortmund is het gebeurt met de pret van de binnendoorwegen
en ook met de ellende van het drukke verkeer. Vanaf hier gaan we de autobahn op, linea
recta naar Holten. Podtje verlaat ons hier want die gaat nog even naar Brabant om zijn
Marian te verwennen. De vier overgeblevenen sluiten traditioneel het reisje af bij Nijkamp
op het terras voor een ijs(je) of een lekkere kop koffie. Snel rekenwerk leert ons dat we
samen 16000 kilometer hebben gereden en geen krasje op hebben gelopen. Dat is ook wel
eens anders geweest. Al met al kunnen we terugzien op een prachtige motorweek zonder de
echt spectaculaire bergpassen die we anders gewend waren. En natuurlijk is het ook fijn om
thuis het eigen volk weer in de armen te kunnen sluiten.
Tiger Willy, augustus 2023.